*

Ajatuksenjuoksuja - Antti Koskela

Neljäsosa haluaa vaihtaa Kataisen

Tuoreen uutisen mukaan neljäsosa Kokoomuksen puoluevaltuutetuista haluaisi vaihtaa Jyrki Kataisen pois puheenjohtajan paikalta ensi kevään puoluekokouksessa. Yllättäen kukaan ei kieltäytynyt kommentoimasta asiaa.

 

Vahvimmiksi seuraajaehdokkaiksi nostettiin Jan Vapaavuori ja Petteri Orpo. Molemmat asettuvat Kokoomuksen sisäisessä jaossa Kataisesta oikealle ja ovat häntä konservatiivisempia.

 

Eduskuntavaalit pidetään jo keväällä 2015, noin vuosi Kokoomuksen puoluekokouksen jälkeen. Kokoomuksen täytyy punnita, onko suurempi riski valita uusi puheenjohtaja vuotta ennen vaaleja, vaiko ratsastaa vaaleihin väsyneellä ja suosiotaan menettäneellä puheenjohtajalla.

 

www.anttikoskela.fi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (45 kommenttia)

Joachim Seetaucher

Kataisella tuntuu olevan vankka kannatus puolueensa jäsenistön keskuudessa. 75% haluaa hänen jatkavan!

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

25 prosentin epäluottamuslause puoluevaltuutetuilta on hyvin suuri, poikkeava suorastaan. Saa nähdä onko Kataisen syksyisistä "erokeskusteluista" vuotanut lisää tietoja.

Pjotr Hadermann

Vielä ei ole Jyrki päässyt Jutan saamaan epäsuosioon. Jutan on puolet porukasta vaihtamassa.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Ei jäsenistöstä, vaan puoluevaltuustosta. Siellä 75% on vähän. Jos 25% uskaltaa kertoa edes nimettömänä kannattavansa istuvan pääministerin syrjäyttämistä, on vaihtohaluja todennäköisesti enemmänkin.

Perussuomalaisten valtuustosta varmasti yksikään ei uskaltautuisi edes nimettömänä vaatimaan Timo Soinin vaihtamista. Sama tilanne olisi varmaan SDP:ssä ja kepussa.

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

Siitä olen samaa mieltä että puoluevaltuuston jäsenten 25% vaihtohalu on aivan valtava epäluottamuksen esitys. Tämä on kokoomukselle äärimmäisen vakava miettimisen paikka ja sitä kuvastaa esim. Zyskowiczin jähmettynyt, puolusteleva ja pelokas esiintyminen 22.7 A-studiossa.

Siitä olen eri mieltä, etteivät perussuomalaiset uskaltaisi ilmaista mielipiteitään. Puolueaktiivejen keskuudessa tehtiin gallup ennen puoluekokousta, jossa mm. kysyttiin arvosanaa Soinista puheenjohtajana. Arvosana oli 9-, jonka voi hyvin uskoa kuvastavan kentän mielipidettä.

A.A. Remes

Tästäsyystäkö olet huolestuneempi muidenpuolueiden puheenjohtajuuksista kuin oman puolueesi.
Meillä ei puoluevaltuusto valitse puheenjohtajaa, vaan puoluekokous ja niin lienee muillakin.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Jos epäluottamusta Kataista kohtaan on ilmassa, kyllä se tulee näkymään puoluekokouksessakin. Jos 25% uskaltaa kertoa haluavansa vaihtaa Kataisen, todennäköisesti paljon suurempi osuus ajattelee itsekseen niin.

Käyttäjän toimikankaanniemi kuva
Toimi Kankaanniemi

Seuraavaksi media varmasti selvittää, moniko Sdp:n päättävissä elimissä oleva haluaa demareille uuden puheenjohtajan.

Tulos voi olla jonkin verran erilainen kuin Kokoomuksessa, vaikka puolueet ovat likipitäen samaa porukkaa. Sdp taitaa vain ajaa oikeistolaisempaa politiikkaa kuin Kokoomus!

Ketkä ovat ykkösnimiä Sdp:n uudeksi puheenjohtajaksi?

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Veikkaan että kukaan puoluevaltuutettu tai puoluehallituslainen ei uskaltautuisi edes nimettömänä kommentoimaan asiaa.

Ykkösnimi seuraajaksi on selvästi Antti Lindtman, mutta asia ei liene ajankohtainen ennen kuin 2016 puoluekokouksessa.

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

Demareilla on edelleen ongelma, että kaikki kyvykkyys on puolueesta hävitetty Lipposen toimesta eikä ole yhtään uskottavaa puheenjohtajaehdokasta. Tästä syystähän Urpilainen edelleen on hommassa, vaikka vaihtopaineita tulee varmasti olemaan kannatuksen vajotessa alle 15%.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela Vastaus kommenttiin #15

Millä perusteella kyvykkyys on hävitetty juuri Lipposen toimesta? Hänhän kuunteli esim. puolueen työryhmiä ja asiantuntijoita enemmän kuin moni muu puheenjohtaja.

Kun Juttaa valittiin, isoista nimistä vain Erkki Tuomioja lähti peliin. Moni karttaa riskejä ja väistää vastuuta, mutta niinhän se on kaikissa puolueissa.

Pjotr Hadermann

''Ketkä ovat ykkösnimiä Sdp:n uudeksi puheenjohtajaksi?''

Ei kai siellä ole muita vaihtoehtoja kuin Krista Kiuru.

Pjotr Hadermann

''Ykkösnimi seuraajaksi on selvästi Antti Lindtman''

Vaikea uskoa tuota.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Miksi noin? Lindtmanhan on jo valtakunnanmedioissakin nostettu kruununprinssiksi.

Krista Kiuru on toinen mahdollinen vaihtoehto. Muita ei oikein taida ollakaan.

Silti pidän todennäköisimpänä vaihtoehtona että 2014 kukaan ei haasta, ja puoluekokouksessa kisataan vain varapuheenjohtajan paikoista.

Olavi Mansikka

Jos urpilaista ei vaihdeta niin demareiden alamäki jatkuu entistä jyrkempänä... Ja vaihtohaluja kentällä on paljon enemmän kuin esim kataisen vaihtohaluja... se ettei kukaan uskalla kommentoida kertoo demareiden olevan kykenemätön muutoksiin... koskelakin vain muiden puolueiden ongelmia ruotii ei omia... tolla menolla hyvä jos 10% saatte kannatuksen eduskuntavaaleissa...

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela Vastaus kommenttiin #12

Kyllähän ongelmat myönnetään, mutta ne ratkaistaan itse eikä muiden toimesta.

Mitä 10% kannatukseen tulee, älä ihmeessä nuolaise ennen kuin tipahtaa. Oli SDP pinteessä ennenkin ja silti kunnallisvaaleissa tuli 19,1%:n tulos.

Olavi Mansikka Vastaus kommenttiin #18

Historian huonoin vaalitulos oli toi 19,1% kuten muistat. hieno on kyllä neuvo. nimenomaan itse ratkaistaan. Miksi siis puutut selkeästi kokoomuksen sisäiseen ongelmaan? varmaan jokin tutkimus on myös tehty urpilaisen vaihtamisesta? jos siihen kaivaisit linkin ja keskittyisit oman puolueen ongelmiin. ei niin että muita aletaan taas haukkumaan vaalien alla ja muiden ongelmia nostamaan esiin... ei se 8v ikäiselle lapselle kortonkien jakaminen ole varmaankaan vastaus ongelmiin joiden kanssa painitte...

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Olisiko mahdollista ajatella (mustana hevosena) itse blogisti Koskelaa?
Sdp voisi vaihteeksi kokeilla realismin ja ryhdikkyyden tietä.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela Vastaus kommenttiin #23

Omia suosikkejani ovat Mika Kari ja Antti Lindtman, jotka ovat niin sanoakseni "tolkun miehiä", eli ajattelevat järjellä eivätkä ideologialla.

Mika Kari on vasta 1. kauden kansanedustaja eikä varmastikaan lähde pj-ehdokkaaksi, mutta Lindtman se voisi olla.

Joachim Seetaucher

Tämä blogimerkintä on sarjassamme turhia pukkaukssia. Uutisarvo on olematon ja sekin on suoraan kopioitu uutisista. Ei siihen blogimerkinnän copypeistausta tarvita.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Onneksi teet tärkeillä kommenteillasi blogin oleellisemmaksi.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kokoomuksen on hyvin vaikea voittaa vaaleja 2015 taantuma-ajan pääministerin Jyrki Kataisen johdolla, sen moni kokoomuslainen on tiedostanut. Jos talouden suhdanteet ennen vaaleja muuttuvat, nousevat Kataisen osakkeet.

Vuonna 2015 vahvoilla ovat viime aikojen galluppien mukaan keskustan Sipilä ja perussuomalaisten Soini eli tämän hetken poliittinen oppositio. Kummallakin vahvalla johtajalla on ollut valitettavia terveysongelmia, jotka nekin voivat muuttaa tulevia vaaliasetelmia. Pääministerin äärimmäisen stressaava ja vastuullinen työ vaatii huippu-urheilijan kuntoa ja töissä oloa 24/7.

Demarit ovat valtiovarainministeri Urpilaisen johdolla ajautuneet ainakin hetkellisesti pahasti paitsioon. Talouden taantuma rokottaa myös SDP:n kannatusta ja suhdanteiden paraneminen voisi tuottaa demareillekin taas lisää kannatusta.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Tyytymättömyys vallitsevaan uusliberalistiseen ajatteluun ja sen aiheuttamiin ongelmiin kanavoituu tällä hetkellä eri maissa oikeistopopulismiin eikä perinteisesti vasemmistoon.

Saa nähdä miten tosiaan käy, jos talous ja työllisyys lähtevät nousuun ennen kevättä 2015.

Markku Nieminen

Aika hassua jos tyytymättömyys hallituksen politiikkaan kanavoituisi vallassa oleviin vasemmistolaisiin hallituspuolueisiin. Eipä silti, sos.demuleiden äänestelijöissä lienee aika paljon niitä jotka eivät osaa nimetä yhtään hallituspuoluetta :)

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela Vastaus kommenttiin #24

Tyytymättömyys kanavoituu populismiin niissäkin maissa, joissa vasemmisto ei ole miltään osin vallassa, kuten esim. Britanniassa.

Suomihan on siitä outolintu, että täällä tyytymättömyys ei kanavoidu edes persuihin, vaan tällä hetkellä agraariseen kepuun. Näin ei varmasti ole missään muualla.

Olavi Mansikka Vastaus kommenttiin #25

kannattaa ihan oikeasti omaa pesää.. kepu nostaa kannatusta. kyllä tyytymättömyys kasautuu nimenomaan demareihin.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Tällä hetkellä näyttää kyllä siltä, ettei kovin paljoa kannata uhrata aikaa tälle unelmoinnille.

Ainakin toistaiseksi koneisto sakkaa vain entistä pahemmin.

A.A. Remes

Hyvä kuitenkin, etteivät oppositiojohtajien terveysongelmat ole päästä johtuvia, niin kuntoilukin auttaa.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Sipilän sairastuminen keuhkoveritulppaan tulee näkymään kielteisesti Keskustan gallup-luvuissa.

Samoin Soinin selkeä henkinen ja fyysinen alamäki tulevat laskemaan Perussuomalaisten kannatusta.

Urpilaisen ( sd. ) esiintulot liittyvät poikkeuksetta kriisitilanteisiin ja kohta häntä ei edes enää haluta nähdä tv-ruuduissa. Kansa vaihtaa kanavaa, kun touhukas valtiovarainministeri ilmestyy ruutuun.

Kataisen ( kok.) puheet unelma-ammatista ja rättiväsynyt tympääntynyt olemus ovat jyrkässä ristiriidassa keskenään.

Pelikenttä on täysin avoin vuoden 2015 eduskuntavaaleille ja kansa odottaa mielenkiinnolla, mikä isoista puolueista uskaltaa tehdä ensimmäisen merkittävän siirron. Vasta aika näyttää, mikä puolue osasi pelata johtajapelinsä oikein.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

"Sipilän sairastuminen keuhkoveritulppaan tulee näkymään kielteisesti Keskustan gallup-luvuissa."

En ole tuosta varma. Sympatiaäänet ovat iso tekijä ajoittain.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #30

Ei tule sympatiapisteitä. Kansa arvioi johtajiensa sressinsietokykyä ja osin väärinkin perustein tekee johtopäätöksiään.

Raharikkaasta Sipilästä tuli kerralla kuolevainen.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela Vastaus kommenttiin #31

Seuraavissa gallupeissa näemme miten kävi.

Käyttäjän HarriKALaukkanen kuva
Harri Laukkanen

(-->26)

http://harrikalaukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

"Kataisen ( kok.) puheet unelma-ammatista ja rättiväsynyt tympääntynyt olemus ovat jyrkässä ristiriidassa keskenään."

Toden totta. Laitoin omia arveluja myös tuon väsymyksen syistä. Ei niinkään fysiikkaansa liittyviä...

Pjotr Hadermann

''koskelakin vain muiden puolueiden ongelmia ruotii ei omia... tolla menolla hyvä jos 10% saatte kannatuksen eduskuntavaaleissa...''

Kateus on ainoa demareiden käyttövoima.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Antti Koskela kirjoitti:
"Perussuomalaisten valtuustosta varmasti yksikään ei uskaltautuisi edes nimettömänä vaatimaan Timo Soinin vaihtamista. Sama tilanne olisi varmaan SDP:ssä ja kepussa."

Tästä näemme, millaista on demokratia ja vapaa keskustelu puolueessa, jonka äänenkannattajan nimi on Demokraatti! Puolueen johdosta ja sen politiikasta ei jäsenistön keskuudessa uskalleta keskustella, vaikka nykyjohto on ajanut Suomen Labour-puolueen kannatuksen kaikkien aikojen alhoon.

Vasemmistopuolueiden yhteinen kannatus on nykyään alle puolet siitä mitä se oli vuoden 1966 vaaleissa. Silloin Kokoomus oli toisen luokan keskisuuri puolue kolmen suuren varjossa. Nyt nykyisen Sdp:n johdon aikana Kokoomus on kohonnut varsinaiseksi valtionhoitajapuolueeksi.

Pitäisi uskaltaa ihmetellä, miksi Jutta Urpilainen ei ottanut hallitusneuvotteluissa hallituksenmuodostajan tehtäviä sen jälkeen, kun Kataisen ensimmäinen yritys epäonnistui. Sdp tyytyi vain tekemään kardinaalivirheen eli menemään Kokoomus-johtoiseen hallitukseen eli "herrojen kanssa marjaan". Katainen muodosti "sekametelisoppahallituksen", täysin mahdottoman koalition, jota hän on pitänyt pystyssä aivan fakiirimaisilla taidoilla.

Vuoden 2011 eduskuntavaaleja seurasivat presidentinvaalit, jotka olivat demareille täydellinen katastrofi.

Jos tästä kaikesta huolimatta Sdp:n johtavien poliitikkojen ja aktiivijäsenistön piirissä ei uskalleta keskustella puolueen johdosta ja sen linjasta, jo on kuljettu todella kauas oikeiden demokratioiden toimintamalleista!

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

"Pitäisi uskaltaa ihmetellä, miksi Jutta Urpilainen ei ottanut hallitusneuvotteluissa hallituksenmuodostajan tehtäviä sen jälkeen, kun Kataisen ensimmäinen yritys epäonnistui."

Ei Katainen suostunut luopumaan hallitusneuvottelijan paikastaan, eikä perustuslaissa ole määritelty milloin neuvottelija pitäisi vaihtaa. Ei ole määritelmää sille, milloin pitäisi lyödä hanskat tiskiin ja todeta ettei onnistunut. Katainen yritti niin monta kertaa kunnes lopulta onnistui.

Hallitusohjelma sinänsähän on aika SDP-voittoinen. Ongelma on siinä, että sen jälkeiset päätökset, kuten esim. kehysriihen asiat, ovat sujuneet Kokoomuksen jyräämisenä. SDP jaksoi mukana ensimmäiset 1,5 vuotta mutta sitten koksut ovat jyränneet.

A.A. Remes

Älä höpise, jos Jutta ei olisi antautunut olisi vetovastuu siirtynyt hänelle,mutta kun ei, niin ei ja näillä mennään.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Kovin varma tunnut tuosta olevan. Kristallipallosi on kirkkaampi kuin muiden.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #40

Kataisen saamasta jatkoajasta oli useamminkin uutisissa, US:

Eduskuntaryhmien kokouksessa on päätetty yksimielisesti, että Jyrki Katainen jatkaa hallitustunnustelijana ainakin perjantaihin asti. Kokouksen yllätystieto oli, että Katainen jatkaa keskusteluja myös SDP:n kanssa.

Urpilainen piti hyvänä Kataisen saamaa jatkoaikaa. Hän katsoi, että tilannetta harkitaan uudelleen perjantaina.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/112869-jyrki-katai...

Mahdollisuuksia oli, näin kirjoitti Tossavainen:

Valtiotieteen tohtori Jukka Tarkka pitää mahdollisena, että perussuomalaisista tulee johtava hallituspuolue. Itsekin olen Tarkan kanssa samaa mieltä.

Jos Jyrki Katainen epäonnistuu eivätkä demarit halua ottaa vetovastuuta, perussuomalaiset voivat nousta johtamaan hallitusta, Tarkka sanoo Ilta-Sanomille.

http://www.reijotossavainen.net/blogi/2011/05/

Lopputuloksena sixpack

A.A. Remes Vastaus kommenttiin #40

Ota se demarisuodatin pois silmistäsi, pakottiko Katainen demarit mukaan ja te alistuitte, näin on tulkittava.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Antti Koskela kirjoitti:
"Ei Katainen suostunut luopumaan hallitusneuvottelijan paikastaan, eikä perustuslaissa ole määritelty milloin neuvottelija pitäisi vaihtaa. Ei ole määritelmää sille, milloin pitäisi lyödä hanskat tiskiin ja todeta ettei onnistunut. Katainen yritti niin monta kertaa kunnes lopulta onnistui."

Kyllä Sdp:llä olisi toiseksi suurimpana puolueena ollut saumaa ryhtyä muodostamaan hallitusta tuossa vaiheessa, jolloin Kataisen yritys lipesi.

Alun alkaen oli virhe tehdä näistä vaaleista pääministerivaalit, vaikka Suomen puoluekenttä on toivottoman sirpaleinen. Demarien olisi kuulunut koota jo ennen vaaleja ympärilleen työtätekevän kansan etuja ajavien puolueiden hallituskoalitio, jonka johtajana Urpilaisesta olisi tullut pääministeri.

On aina karmea virhe työväenpuolueelta ryhtyä konservatiivien ja pääomapiirien puolueen apupuolueeksi hallituksessa. Siitä ei hyvää seuraa, niin kuin näemme.

Tästä kaikesta demarien olisi syytä aloittaa avoin keskustelu ennen seuraavia vaaleja, ennen kuin on taas liian myöhäistä.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Vuoden 2015 vaaleja odottelen sikäli innolla, että kokoomus joutunee oppositioon ensimmäisen kerran kahdeksaan vuoteen.

Vaikka oma puolue SDP saa ilmeisesti kovaa köniin, uusliberalistisen ideologian iltarusko Suomessa lämmittää sydäntä.

Lauri Korhonen

En halua vaihtaa Kataista. Haluan että Katainen jatkaa katkeraan loppuun saakka. Lisäksi toivon että Kataisen jälkeen Kokoomuksen ruoriin astuu Stubb. Täysillä päin.

Vaihtoehtoisesti täydellinen siivous isolla luudalla.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Antti Koskela kirjoitti:
"Vuoden 2015 vaaleja odottelen sikäli innolla, että kokoomus joutunee oppositioon ensimmäisen kerran kahdeksaan vuoteen.
Vaikka oma puolue SDP saa ilmeisesti kovaa köniin, uusliberalistisen ideologian iltarusko Suomessa lämmittää sydäntä."

Sekä Kokoomusta että Sdp:tä odottaa näillä näkymin tappio vuoden 2015 eduskuntavaaleissa. Ne joutuvat kantamaan raskaan vastuun €-kriisistä. Mutta mihin perustuu käsitys, että Kokoomus jäisi pitkästä aikaa oppositioon?

Aikovatko demarit siis vihdoin ryhtyä muodostamaan työtätekevien voimien hallituskoalitiota Jutta Urpilaisen johdolla? Ainakaan minä en ole nähnyt siitä minkäänlaisia merkkejä.

Vai odotteleeko Sdp yhä edelleen Kokoomus-vetoisen hallituksen uskollisena hanslankarina ihmettä eli taloudellista käännettä tapahtuvaksi? Luulevatko demarit, että tuollainen käänne sataisi demarien laariin? Eikö hyöty menisi ennen kaikkea pääministeripuolueelle?

Nyt olisi Sdp:llä korkea aika ryhtyä esittämään omia vaatimuksia, ja ellei niihin suostuta, jätettävä tämä "sekametelisoppahallitus" uimaan katkerassa liemessään. Vielä ehtisi kerätä ääniä opposition puolelta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset