Ajatuksenjuoksuja - Antti Koskela

Metropolialueen kehitys ei saa pysähtyä asuntojen puutteeseen

  

Pääkaupunkiseudulla on kymmenien tuhansien asuntojen kumuloitunut vaje. Hintataso on kohonnut monelle kestämättömäksi. Lisäksi alueiden eriarvoistuminen kasvaa, ja metropolialueelle on syntynyt vähävarainen itä ja rikas länsi. Eriarvoisuuden ehkäisemiseksi on tärkeää pitää huolta asukasrakenteen monipuolisuudesta.

Asukkaiden sosiaalinen asema seuraa vahvasti asuntojakaumaa. Siksi tasapuolisessa kaupunginosassa tulee olla tarjolla sekä omistusasuntoja, asumisoikeusasuntoja, osaomistusasuntoja että vuokra-asuntoja. Erityisesti on pidettävä huolta siitä, ettei kaupungin vuokra-asuntojen osuus asuntokannasta kasva millään alueella kohtuuttoman suureksi. Eheästä kaupunkirakenteesta hyötyvät kaikki, myös hyväosaiset. Asunto- ja viestintäministeri Pia Viitanen on kiinnittänyt huomiota asiaan aloittamalla lähiöviitoset -ohjelman, joka sisältää hyviä toimia lähiöiden kehittämiseen.

Pääkaupunkiseudun asuntojen markkinahinnat ovat liian korkeita, koska asuntotarjontaa ei ole tarpeeksi. Tämä on johtanut siihen, että kaikilla ei ole mahdollisuutta asua pääkaupunkiseudulla. Työelämässä tarvitaan monenlaisia työntekijöitä, ja myös pienipalkkaisten on pystyttävä asumaan pääkaupunkiseudulla. Liian suuri osa työntekijän tuloista ei saa kulua asumiskustannuksiin.

Pääkaupunkiseudun asuntojen hintatason laskemiseksi on ryhdyttävä konkreettisiin toimiin. Suomi ja Albania ovat Euroopan ainoat maat, joissa lain mukaisiin rakennusvaatimuksiin kuuluu väestönsuoja. Tämä nostaa kustannuksia. Kaupunkien autopaikkanormit ovat myös kohtuuttomat. Uudenmaan liiton mukaan autottomien kotitalouksien osuus pääkaupunkiseudulla on noin 50 prosenttia. Helsingin autopaikkanormi velvoittaa rakentamaan alueesta riippuen yhden autopaikan 80–90 kerrosneliömetriä kohden. Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi (2012) keskusta-alueiden pysäköintinormin lievennyksen, jonka mukaan yksi autopaikka on rakennettava vähintään 130 kerrosneliömetriä kohden. Samankaltaisia lievennyksiä tulee tehdä muuallakin pääkaupunkiseudulla.

Helsingin seudun ja valtion väliset maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) aiesopimuksessa vuosille 2012–2015 asetettiin tavoitteeksi, että Vantaalle rakennetaan vuosittain 2 000 ja Helsinkiin 5500 uutta asuntoa. MAL-aiesopimukset ovat kuitenkin haasteellisia, sillä niistä lipsuminen ei johda sanktioihin. Monet metropolialueen kunnat ovatkin optimoineet omaa etuaan ja laiminlyöneet sosiaalisen asuntotuotannon, joka on johtanut mm. yhdyskuntarakenteen hajautumiseen sekä lisännyt liikennemääriä. Tuleva metropolihallinto mahdollistaa vahvemman MAL-politiikan ohjaamisen, mikä on eduksi koko alueelle.

 

Teksti on julkaistu 21.2. Demokraatti-lehdessä.

 

Anette Karlsson, puheenjohtaja

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry

Jokiniemi, Vantaa

 

Antti Koskela, puheenjohtaja

Itäkeskuksen Sosialidemokraatit

Itäkeskus, Helsinki

 

www.anttikoskela.fi

www.anettekarlsson.fi

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Hienoa, toverit!

Lisäautoilu ei vain ahtaalle niemelle loputtomiin mahdu, joten elämäntapaa ja kaupunkirakennetta on kehitettävä siihen suuntaan, että päivittäinen autoilu ei ole edes houkutteleva vaihtoehto. Ja niille, jotka eivät autoa päivittäin tarvitse, löytyy sitten paikoitustilaa muualta kuin kotipihasta tai autovuokraamo hyvien liikenneyhteyksien päästä.

Samuli Helminen

Puhuu mies jostain keski-Suomesta..
Ei ihme ettei hommat toimi.

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne

Kuulostaa sanktioittamiselta. Sen sijaan myös autoilua on kehitettävä.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Kaikki ne esteet on purettava, jotka estävät pienten asuntojen umpikorttelien ja kivijalkakauppojen rakentamisen esimerkiksi Kallion tai Punavuoren tyyliin. Asuntojen hintapyynnöistä sen viimeistään näkee, että minkä tyyppisessä ympäristössä ihmiset mieluiten asuvat. Vaikka katsotaan pelkästään kaksioita, niin Helsingin niemen eteläkärjen ja Kehä I:n paikkeilla olevien asuntojen hintapyyntöerot ovat pahimmillaan miltei kymmenkertaiset. Onkohan missään muualla maailmassa vastaavaa tilannetta olemassa yhtä pienellä alueella?

Pekka Iiskonmaki

''Metropolialueen kehitys ei saa pysähtyä asuntojen puutteeseen''

Kuka on se urhoollinen, joka rakentaa ne nykyisillä ehdoilla?

Jos ei se ole hinnasta kiinni, niin tekijöitä löytyy.

Käyttäjän velimattivanhanen kuva
Veli-Matti Vanhanen

Koskela:"Tämä on johtanut siihen, että kaikilla ei ole mahdollisuutta asua pääkaupunkiseudulla."

Ja miksi kaikkien pitäisi asua pääkaupunkiseudulla? Armahtakaa edes pikkuisen muuta Suomea keskittämisvimmassanne.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Maksatko sie Antti näkyvyydestä kun pääset aina karuselliin kun tulee kirjoitus?

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

"Karuselliin" nosto on US:n toimituksen harjoittamaa poliittisten julkkisten nuoleskelua. Toinen nostoperuste on sopivan nätti tytönnaama.

Sellaista journalismia.

Tuota samaa on nähty Hesarin kohdalla vuosia ja vuosikymmeniä. Minkähän takia Sanoma on miltei konkurssitilassa?

Pekka Iiskonmaki

#5
Antti on tolkun demari. Pahoista vaihtoehdoista paraasta päästä.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

- erityisesti on pidettävä huolta siitä, ettei kaupungin vuokra-asuntojen osuus kasva missään liian suureksi-
Antti taitaa olla piiloporvari? Antin ajatuksella k.o. toiminta pitää asunnoilla keinottelun tapetilla. Sekö on työväenliikkeen tarkoitus? Ex työväenliikkeellä, demarit mukaanlukien oli aikoinaan toisenlaiset tavoitteet.
Hemmetti työväenliikkeen isolta osaltaan omistaman m.m VVO Oy:n, aiemmin Valtakunnallinen Vuokratalo Osuuskunta, toiminta perustui työväelle ja vähäosaisille kohtuukustannuksellinen asuminen. Mutta kuis on käynyt? Demarien suosiman yhteiskunnallisten tukien ja köyhyyden tasausjäsjestelmän (vuokrien jyvitys) hyväksikäyttöön perustuen vuokrat ovat nousseet sellaiselle tasolle, että ilman yhteiskunnan tukea ihan pienipalkkaisuuden rajan ylittävä ei pysty VVO:N asunnossa asumaan. VVO lihoo niin kauan kuin yhteiskunnalla rahaa riittää. Luultavasti yhteiskunnan köyhille suunnattujen tukien muodossa kasaama VVO:n miljardiomaisuus myydään jossain vaiheessa eniten tarjoaville. Ja arvatkaas mihin osoitteeseen ne miljardit suuntautuvat? Ainaskin yx omistaja on Ammattiyhdistysliike. Ammattiyhdistysliikkeenkin piti olla demareineen vähempiosaisten ja työläisten puolustaja. Ainakaan asuntopolitiikassa VVO:n yhtenä omistajana se ei näy niille asukkaille, jotka juuri ja juuri kovalla työllä saatujen ansioiden perusteella ylittävät asuntotukeen oikeuttavan kynnyksen. Sitten vielä ihmettellään miksi demareiden kannatus ei vedä. Ai mihin unohtui Vasemmistoliitto? Ei se unohtunut. Vaan demareiden kumileimasimena sillä ei ole eikä ole ollut merkitystä.
Kysynkin Sinulta sosiaalidemkraatti Antti, onko kunnallisten vuokra-asuntojen ja VVO:n harrastama jyvitys "köyhyyden tasusjärjestelmänä" oikeuden mukainen kaikkia niissä asuvia vuokranmaksajia kohtaan?

Käyttäjän ollisaarinen kuva
Olli Saarinen

Näinhän se on. Demareilla on ollut valta hoitaa pääkaupunkiseudun asuntotilanne ja edelleen suora yhteys VVO:n hankkeisiin ja epäsuora Satoon sen eläkelaitososakkaiden kautta. Aikoinaan Erkki Tuomioja vastasi asuntoasioista apulaiskaupunginjohtajana. Asuntoja ei syntynyt mutta syntyi Hitas-häkkyrä (ja maratonennätys oto).

Taitaa olla vain niin, että

A. Kaikilla demareilla on jo kaupungin vuokra-asunto Katajanokalla tai Arabianrannassa.

B. Kaikki osapuolet rahoittavat puolueita perinteisesti siten, että jotta kaavoituksella olisi arvoa, niin sen täytyy olla niukkaa.

Suuret voimat ovat liikkeellä, kun Kristakaan ei saanut asioita kuntoon vaan vaihtoi ministeriötä.

Hiljan vierailin Arabianrannan korttelissa, missä kolmasosa oli kaupungin vuokra-asuntoja, kolmasosa asoasuntoja ja kolmasosa kovan rahan asuntoja. Tälläinen jo kaavoittajan määräämä jyvitys jäädyttää markkinat kun vaihtoehdot sidotaan etukäteen. Eikö olisi järkevämpää säätää vain asuntojen koosta siten, että vuokra-asunnoiksi sopivia on riittävästi omistusmuodosta riippumatta? Samalla vältettäisiin korttelin keskushiekkalaatikolla syntyvä mikrosegregaatio osakehuoneistojen lapsiin ja vuokratalon kakaroihin.

Käyttäjän veksi kuva
Veikko Kärkkäinen

Hesalaisten pitäisi mennä opintomatkalle Kiinaan, jossa puuhataan kokonaisen kaupungin kokoista yhtä kerrostaloa.
Sinne vain asumaan ja kuuntelemaan linnunlaulua.

Koko Suomi on melkoisen tyhmää kansaa kun kuvittelee, että kaikkien suomalaisten pitäisi asua pikkuisessa kolkassa suurta maata. Käsittämätöntä!

Työpaikkoja voi rakennella muuallekin maahan, jolloin moni ongelma jäisi pois.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Mitä varten kaikkien piitäisi asua pääkaupunkiseudulla? Tai Tampereellakaan?

Käyttäjän AnetteKarlsson kuva
Anette Karlsson

Kaikkien ei pidä tai pitäisi asua pääkaupunkiseudulla, mutta jokaisella tulee olla siihen mahdollisuus varallisuudesta riippumatta.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Köyhällä ei ole muissakaan suhteissa samat mahdollisuudet kuin varakkaalla.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Hyvä Antti Koskela

"Pääkaupunkiseudulla on kymmenien tuhansien asuntojen kumuloitunut vaje. "

Pääkaupunkiseudulla on yli 40 000 tyhjää asuntoa. Paljonko niitä pitäisi olla, että "kumuloitunut vaje" poistuisi?

Jouko Silvennoinen

Mikä ihmeen metropoli,käpykylä lähellä on metropoli esim. Pietari.Heilsingin alueella on tonttimaata yllin kyllin katsokaapa vaikka Malmin pienlentokenttää,ja sen ympäristöä on maata.Näennäinen tonttipula on vain seuraus sijoittajien hinnankasvu odotuksista ja kaavoituksen esteistä.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Totta. Sosiaalimaantieteellisesti tuon "metropolin" kaupunkialue päättyy suunnilleen messuhallin ja Kätilöopiston seutuvilla, loppu on oikeastaan vain pullataikinan tavoin paisunutta ja pirstoutunutta maalaisasutusta.

Syy "metropoliseudun" syntyyn ja sitä tietä ongelmiin on, että se on suurin yksittäinen kehitysaluetuen saaja maassamme. Kehitysaluetuen lopettaminen ratkaisisi kaikki alueen ongelmat, paitsi poliitikkojen itsetunto-ongelmaa. Pitäähän meilläkin olla "matropoli", kuin muillakin. Vaikka sitten väkisin.

Käyttäjän timpuri kuva
Timo Uppala

Sovitaanko, että "metropoli" kirjoitetaan jatkossa lainausmerkeissä? Vaikka yrittettäisiin "metropoli"-vimmassa yhyttää koko Suomi etelään, jäisi "metropolimme" aika mitättömäksi väkiluvultaan ja merkitykseltään maailmalle.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Juu, ja hymiö perään. Suomen "metropoli" ei mahdu edes viidenkymmenen (50!) suurimman joukkoon Euroopassa.

Käyttäjän JanneAlanne kuva
Janne Alanne
Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno Vastaus kommenttiin #23

Ai niin, ja Otaniemessä Poli. Kaksikin. Ihan Di-Poli.

Toimituksen poiminnat