*

Ajatuksenjuoksuja - Antti Koskela

Valtion tiet yhtiöitetään - hautaako Anne Berner keskustapuolueen?

  • Lähde: Wikipedia
    Lähde: Wikipedia

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner julkaisi vastikään aikomuksensa yhtiöittää valtion tiet, rautatiet ja meriväylät. Suurin osa keskustan kannattajista pitänee päätöstä katastrofina. 

Aiemmin tällä hallituskaudella syrjäseuduilta ja pikkupaikkakunnilta on viety niin liikenneväyliä, postikonttoreita, poliisiasemia, käräjäoikeuksia ja nyt vielä tiet yhtiöitetään. Keskustan perinteinen kannattajakunta on käärmeissään. Maanviljelijöiden nettotulot ovat kaiken huipuksi laskeneet 30-40 prosenttia.

En muista yhtään hallitusta, joka olisi kurittanut syrjäseutuja ja pikkukaupunkeja yhtä karusti kuin Juha Sipilän hallitus. Erityisen tiukkana on ollut sveitsiläinen Berner, jonka hallinnonalalle liikenneasiat kuuluvat. 

 

Aiempina hallituskausina keskusta on ollut tunnettu erityisesti aluepolitiikastaan. Puolueen kannatus on perustunut lähes täysin aluepolitiikkaan, kun maanviljelyksestä saa ansionsa enää muutama prosentti kansasta. Viimeisen vuoden aikana kelkka on käännetty niin täysin, että tätä on vaikea edes uskoa todeksi. Tilannetta voisi verrata siihen, että kokoomus alkaisi kannattaa pääomaveron korottamista ja lakko-oikeuden vahvistamista. 

Linjattu politiikka on niin kaukana keskustan kenttäväen ajatuksista, että kuohunnan syntyminen on varmaa. Jos ja kun kannatus alkaa laskea, painetta ministerivaihdoksiin saattaa syntyä.  Silloin joku muukin ministeri saisi lähteä, koska vain yhden ministerin erottaminen olisi liian sormella osoittelevaa. 

Joka tapauksessa keskustan on pakko reagoida jotenkin, vai hautaako ministeri Berner koko keskustapuolueen? 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (41 kommenttia)

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Bernerin ratkaisut taksilupien vapauttamiseksi tulevat olemaan myrkkyä hallituskumppani perussuomalaisille. PS:n kannatus on hyvin suurta taksiautoilijoiden keskuudessa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Juu, ja apteekkitoiminnan vapauttaminen olisi myrkkyä Kokoomukselle. Ja terveydenhuollon kilpailuttaminen ties kenelle. Ei saamari, kyllä meidän täytyy vain pitää nämä eturyhmien nautintaoikeudet ja ihmetellä miksi kaikki on kallista ja verotus tapissa. Ehkä pari lakkoa auttaa.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Markkinapohjainen liikennejärjestelmä olisi katastrofi maakuntien, etenkin maaseudun kannalta. Ne väylät, joiden ylläpitämisellä ei voida tehdä voittoa päästettäisiin rapautumaan.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Niin, tähänastisten tietojen mukaan tässä oltaisiin menossa "kaikki maksaa" -mekanismista "käyttäjä maksaa" -mekanismin suuntaan. Mitäs pahaa tässä taas olikaan?

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Se, että käyttäjä maksaa veroja kiertävän amerikkalaisen eläkevakuutusrahaston voitotkin. Ja tuottamattomia teitä ei jatkossa ylläpidä kukaan.

Käyttäjän JuhaniKhr kuva
Juhani Kähärä

Kuka tahansa saa perustaa yhtiön, joka ylläpitää teitä, ja yhtiön säännöistä voidaan poistaa vaatimus tuoton tekemisestä omistajille. Maasedulla kuntalaiset voivat siis yhdessä perustaa tieyhtiön, joka hoitaa teitä nollatuloksella.

Käyttäjän NikoSillanp kuva
Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #14

Onhan jo nykyäänkin haja-asutusalueilla tieosuuskuntia.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen Vastaus kommenttiin #14

Minä kun luulin että tiet on jonkun sortin julkinen peruspalvelu.

Lisäksi kun miettii vaikka motarin hintaa, niin HKI-TRE -moottoritien privatisointihan on käytännössä Carunaan verrattavissa oleva lupa painaa rahaa.

Käyttäjän JuhaniKhr kuva
Juhani Kähärä Vastaus kommenttiin #21

Tämä oli lähinnä kommentti siihen, että väitit, ettei kukaan ylläpidä maaseudulla teitä.

Kukaan ei ole kannattanut tai ehdottanut HKI-TRE moottoritien yksityistämistä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #23

Yksityisteiden osakkaat valitsemansa tiehoitokunnan toimesta ylläpitävät tietä yksiköidensä suhteessa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #21

Varmasti tiet ovat johonkin rajaan saakka julkinen peruspalvelu. Tosin aika yleinen keissi vaikka sitten ihan EU-tasoisesti on sellainen, että infraa pykätään ihan muista kuin järkisyistä.

Onko se enää peruspalvelua, että poliitikko toisensa jälkeen haluaa ikuistaa itsensä siltarumpuun? Jos sille siltarummulle pitää löytää maksuhaluinen rahoittaja, voi moni hasardimpi viritys jäädä toteuttamatta. Ja päinvastoin, voi nykyistä useampi toteuttamiskelpoinen juttu saada rahansa.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Joukkoliikenteen markkinoistaminen tulee olemaan hyödyllistä Helsinki-Turku-Tampere -alueella asuville. Sen sijaan "keskustalaisilla" alueilla pikkukaupungeissa se tulee tarkoittamaan joukkoliikenteen loppumista.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Näinpä. Noille väleille riittää kulkijoita, esimerkiksi jo Jyväskylässäkin on hiljaisempaa.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Mielenkiintoista seurattavaa tule olemaan mitä miettivät suomalaiset matkailualan yrittäjät, jotka saavat toimeentulonsa kotimaassa matkailevista autoilijoista.

Käyttäjän NikoSillanp kuva
Niko Sillanpää

Tuon YLE:n lyhyen jutun perusteella en keksi, mikä yhtiöittämissuunnitelmassa on niin kauheaa. Kyseessä on enemmänkin organisaatiouudistus ja taseveivaus. Eikä markkinaehtoisuuden mahdollisessa lisääntymisessä ole mitään todellista ongelmaa, kaikki saavat maksuosuutensa mukaista palvelua. Vaikea nähdä, mikä olisi oikeudenmukaisempi lähtökohta.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Ainakin tähänsaakka on vain huonoja esimerkkejä omistajaohjauksesta valtion yhtiöissä, esimerkiksi kelvannee Kemira , toinen oli roskapankki Arsenaalin velkojen myynti Aktiv-Hansalle.

Pekka Heliste

Jos valtio ei enää rahoita teitä ja tuo 10 miljardia käytetään muuhun niin tiet rahoitetaan tietulleilla

Syrjaseuduille se on kuolinisku, sillä harvaan liikennöityjen teiden maksut nousevat taivaisiin. Kun maastoliikennelaki keiltää maastossa ajon niin syrjäseuduilla pitää olla helikopteri tai olla liikkumatta.

Samoin kaupungeissa hiljaisella kadulla asuvien maksut nousevat taivaisiin

Käyttäjän jukkakuhanen kuva
Jukka Kuhanen

Hallituksen pitäisi näiden uudistusten myötä laittaa KehäIII:n ulkopuolinen Suomi myyntiin.

Pekka Heliste

Senhän vois yhtiöittää ja myydä Venäjälle

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

On mielenkiintoista huomata, että puoluepolitiikkaan orjentoituneita kiinnostaa ministereiden päätöksissä eniten se, että miten mikäkin päätös vaikuttaa minkäkin puolueen kannatukseen, eli valtasuhteisiin. Näin puoluepolitiikan ulkopuolisena taas kiinnostaa, miten päätös oikeasti vaikuttaa.

Ensin positiiviset asiat: Kun itse tässä maksan kahden auton käytöstä tappoveroja ja samalla tiet on aivan järkyttävässä kunnossa, niin voi olla vara, että veroeurot ei mene liikenneväylien ylläpitoon. Yhtiöittäminen tarkoittaisi sitä, että sen keräämät maksut kohdentuisi oikeasti liikenneväyliin, eikä autoilija olisi enää valtiotalouden ikuinen lypsylehmä. Lisäksi autoveron poistaminen, polttoaineveron lasku, ovat tervetulleita.

Negatiiviset/epäselvät: Miten maksuja kerätään? Onko käytön mukaan vai kiinteä maksu (tien käytön kausikortti)? Pysyykö autovero oikeasti poissa (jos vihreät, SDP tms. pääsee valtaan)? Kuka päättää tiehankkeista?

Käyttäjän jukkakuhanen kuva
Jukka Kuhanen

Plus avoimeksi jää se, millä katetaan rahoitusvaje, joka on käytetty autoverona ja liikenteestä kerättävistä veroista muihin käyttötarkoituksiin kuin tiestön ylläpitoon. Teiden kunnosta päätellen kyseessä täytyy olla merkittävä summa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Nooh, missään ei ymmärtääkseni ole sanottu että polttoaineverosta tai arvonlisäverosta luovuttaisiin. Ne taas muodostavat suurimman osan liikenteeseen liittyvistä veroista.

Käyttäjän NikoSillanp kuva
Niko Sillanpää

Jos vajetta syntyy, tarvitseeko sitä kattaa? Leikataan suoraan niistä tulonsiirroista, joita käyttövoimaverolla ym. on rahoitettu.

Käyttäjän PekkaKeskinen kuva
Pekka Keskinen

Ilmeisesti tarkoituksena on, että uusi valtionyhtiö ostaa lainarahalla tieomaisuuden valtiolta. Vaarana on myös se, että VM asettaa yhtiölle liian suuren tuottotavoitteen, vrt. Senaattikiinteistöt.

Auto- ja polttoaineverotus ei näköjään kokonaan poistuisi, mutta 2 miljardia sieltäkin leikattaisiin, mikä on sekin hyvä juttu. Pahaa vaan pelkään, että jos vihreät istahtaa jossain vaiheessa hallituksen penkkiin, niin kaikki vanhat verot palaa autoiluun korkojen kanssa. Siksi olisi parasta, jos auto- ja polttoaineverosta luovuttaisiin kokonaan. Olemassa olevien verojen korottaminen on helpompaa, kuin uusien verojen käyttöönotto.

Käyttäjän deneidez kuva
Petri Pakarinen

Ei kai polttoainevero tai autovero ole poistumassa.

Maksaminen menee kätevästi siten, että laitetaan jokaiseen autoon lainvoimalla gps-seuranta, josta näkee paljonko joutuu aina kenelle maksamaan.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Tai sitten vaan valtion piikistä maksetaan yhtiöille käyttömäärien mukaan, kuten elinkaarihankkeissa. Ja firmat saa luvan painaa rahaa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Paljon melua taas kerran tyhjästä, ei tuu tapahtumaan, no ainakin saadan taas muutamaksi päiväksi luettavaa ja kommentteja puolin ja toisin.

Niin ja tietysti kauhistelevia blogeja riittää :)

Eihän tätä ole missään päätetty.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Teiden yhtiöittäminen tosiaan tarkoittaisi myös tienkäyttömaksuja. Mistä muusta ne rahat yhtiölle tulisivat?

Kepun vaalilause "Suomi kuntoon" taisikin olla "Suomi myyntikuntoon".

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Antti Koskela

Niin. Nyt 2 miljonaa autotonta työtöntä, eläkeläistä ja köyhää lapsiperhettä maksavat teiden ylläpiokustannukset hyväosaisille.

Ohjauspyörän takana vaaditaan budjetista enemmän rahaa teiden ja väylien ylläpitoon. Nyt sitä on tarjolla, ettei tarvitse autottomien taskuilla käydä.

Sen lisäksi Berner tarjoaa autoilijoille liikenneverojen mm. bensaveron huomattavaa laskua. Oikeudenmukaisuuden periaatteen mukaisesti käyttäjä maksaa, mutta solidaarisuutta ja oikeudenmukaisuutta peräävälle demarille ei käy.

Antti Rinne kerkisi jo uutisissa sanoa, että tämä ehdotus on köyhiltä pois. Päinvastoin nyt autottomien ei tarvitse autoilevien nastoilla kulutettujen asfalttiteitä joka vuosi päällystää.

Käyttäjän NikoSillanp kuva
Niko Sillanpää

Käyttämässäsi retoriikassa on ongelma: Nettosaaja ei "maksa" koskaan tai missään tilanteessa kenellekään yhtään mitään. Hänelle voidaan vain antaa joko enemmän tai vähemmän.

Millä tavalla muuten luulet esim. elintarvikkeiden päätyvän sinne lähikauppaan?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #33

Niko Sillanpää

Autolla se ruoka tulee. Jos polttoaineveron lasku ei riitä pitämään kuljetuskustannusta ennallaan se teoriassa siirtyy ruoan hintaan.

Jos käytän bussia ja lipun hinta nousee maksan sen korotuksen, koska istun bussissa joka käyttää yleisiä kulkuväyliä. Maksan siis käytön mukaan.

Jos satun olemaan työelämässä ja käytän yleisiä kulkunevoja ja ylitän omavastuuosuuden saan vähentää sen verotuksessa. Määrättyjen ehtojen täyttyessä saan työmatkan verovähennyksen myös oman auton käytöstä. Muuten maksan autoilustani käytön mukaan.

Yleinen blogikeskustelu ei perustu sanatarkkaan asioiden määrittelyyn, mutta saivartelulla itse asia ei muutu miksikään. Bernerin ehdotuksessa on kysymys liikenneväylien ylläpitokustannusten jyvittäminen käytön mukaan.

Itse voit nyt alkaa pohtia saavatko autoilijat paketissa nyt enemmän tai vähemmän. Minun mielipiteeni on, että "nettosaajakin" maksaa kustannuksista vain käytön mukaan. Ehdotuksessa oli jopa nettosaajalle vapautuksia käyttömaksuista.

Käyttäjän NikoSillanp kuva
Niko Sillanpää Vastaus kommenttiin #36

Minulle käy varsin mainiosti, että teiden nykyarvo, rakentaminen ja huolto jyvitetään kokonaisuudessaan autojen omistajille. Tällöin auton rekisteröiminen on samalla myös tiestöosakkeen osto. Tämän seurauksena luonnollisesti on, että muut maksavat kertakäytöstä autoilijoiden yhdessä päättämän maksun ja vastaavan lisämaksun teillä kulkevien tavaroiden myyntihinnoissa. Hinnoittelussa tulee huomioitavaksi myös kohtuullinen tuotto sijoitetulle pääomalle. Samalla valtio luonnollisesti luopuu arvonlisäveroa lukuunottamatta kaikesta autoiluun liittyvästä verotuksesta.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Varsio, kertoisitko, paljonko valtio kerää auto-ja polttoaineveroja vuosittain, noin puolen miljardin tarkkuus riittää.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Sinänsä ei tuo "sveitsiläisen" liikenneministerin Bernerin ulostulo yllätä, rahalla kun ei ole isänmaata. Suomesta ei löydy niitä miljardia sijoitettavaksi tie-ja väylien omistukseen vaan ne ajautuisivat veroparaatisissa toimivien kv-rahoitusyhtiöiden haltuun. Berner haluaa, että satavuotiaan itsenäisen Suomen kansalaisista tulee "torppareita" omassa maassaan.

Käyttäjän AnttiKoskela kuva
Antti Koskela

Hallituksessa on näköjään jo kriisi PS:n ja Bernerin välillä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kumpikaan ei lähde kuitenkaan hallituksesta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tällä hallituksella on kova pyrkimys päästä yhtä huonoksi hallitukseksi kuin oli viimekaudenkin hallitus, edellinen vaan seisoi kädet taskussa, ja tämä sitten taas huitoo joka suuntaan. :)

Se vaihtoehtoinen politiikka alkaa vaan olla vaikeasti löydettävissä, kun kaikki isot puolueet ovat täysin pihalla, demarit, kokoomus, keskusta ja persut, otappa noista sitten selvää, samaa harmaata vallanhimoisia kaikki.

Pitää varmaan seuraavaksi äänestää kommunisteja, olisi ainakin jotain ideologiaa tarjolla :)

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Nuoruudessa tuli luettua Santeri Alkion näkemyksiä "köyhän asialla olemisesta" On todella vaikeaa, jopa mahdotonta vetää yhtäläisyyttä nykykepun ja Alkion välille, siksi kauas on nykykepu juuriltaan etääntynyt.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Melkein yhtä paljon kuin nyky-sdp omista lähtökohdistaan.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Ihan hyvä Tommi Parkkosen kirjoitus asiaan:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041821437094_u...

"Liikennekaarihankkeen jyrääminen ei olekaan ensimmäinen kerta, kun ministeri Bernerin suunnalta lauotaan hallituskumppaneita hämmästyttäviä avauksia ja esityksiä, joista ei ole etukäteen yhdessä sovittu.

- Koskaan ei voi tietää mitä sieltä seuraavaksi tulee. Tässä on aika monelta jo mennyt hermot, toteaa erään hallituspuolueen taustavaikuttaja.

- Berneriä ei tunnu kiinnostavan hallitusyhteistyö, vaan ainoastaan hänelle tärkeät asiat. Ja hän ei silloin muita kuuntele, toteaa toinen hallituslähde.

Ja ihmeissään eivät ole olleet ainoastaan hallituksen muut ministerit tai kokoomuksen ja perussuomalaisten eduskuntaryhmät. Myös keskustan eduskuntaryhmässä on ollut tyytymättömyyttä siihen, että edes oman puolueen kansanedustajat eivät aina tiedä mitä keskustalainen ministeri on puuhailemassa.

Yhtä pihalla asioiden valmistelusta ovat olleet monet liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehetkin, sillä Bernerin tapa on pohtia yksin tai muutaman luottohenkilön kanssa asioita - ja sitten tulla niiden kanssa esiin, sen enempää muita konsultoimatta."

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset